donderdag 29 september 2011

Rijden in Dubai - wie durft?

Een keer in de zoveel tijd is het 'hot' nieuws in Dubai. Ingezonden brieven stromen binnen en de discussies laaien weer op. Het blijft een populair onderwerp: autorijden in Dubai.

De overheid heeft namelijk bekend gemaakt dat het aantal slachtoffers/ongelukken niet is gedaald, ondanks de strengere controles en een campagne. Dat dat laatste niet ging werken, wisten we van tevoren wel. Maar je ziet inderdaad meer patrouilleauto’s van de politie op de weg.

In de VAE gebeuren relatief veel verkeersongelukken, dus aan de ene kant geven zulke krantenberichten geen fijn gevoel. We zitten veel op de weg: naar school, naar kantoor, naar de supermarkt, naar het winkelcentrum… En je ziet de gekste dingen gebeuren (zie: Je weet niet wat je ziet).

Aan de andere kant zijn het vaak mensen die te hard rijden en daardoor tegen een vrachtwagen knallen of uit de bocht vliegen. En de gordel niet om hebben, natuurlijk… Te hard rijden is een groot probleem hier. De boetes zijn best hoog, maar dat schijnt niet te helpen. Ook bellen of sms’en tijdens het rijden is hier heel populair.
Een ander probleem is dat veel mensen kennelijk niet weten waar de spiegels en richtingaanwijzers voor zijn. Ze rijden alsof ze op een verlaten zandweggetje zijn.
Derde probleem is dat er ook mensen zijn -in de spreekwoordelijke Nissan Sunny of Toyota Yaris*, al dan niet met een aantal deuken in de bumpers- die met 90 of 100 km per uur op de 4e of 5e baan (veel wegen hier hebben 6 banen aan elke kant) rijden, terwijl de meeste andere weggebruikers minimaal 120 rijden. En dus links en rechts gaan inhalen.

Maar ondanks dat voelen we ons toch wel veilig op de weg. Je leert anticiperen als de beste. Op basis van het merk en type auto kun je zelfs vaak al inschatten hoe de bestuurder zich gedraagt op de weg. We rijden zoveel mogelijk rechts, zodat je de uit de buurt blijft van snelheidsduivels, bumperklevers en slakken. En rijden liever niet direct naast een auto, want wie weet hangt de chauffeur net aan de telefoon waardoor hij/zij gaat slingeren. Ook is het oppassen geblazen in de buurt van witte pick-uptrucks: die zijn berucht.

Verder ga je er op rotondes van uit dat niemand zich aan regels houdt. Dus de auto die een 'kwart' voor jou de rotonde oprijdt, gaat waarschijnlijk op de binnenste baan rijden om vervolgens vier banen over te steken om rechtsaf te kunnen gaan. Of de auto die rechts van je staat te wachten, wil ongetwijfeld ook driekwart rond en snijdt je dus af om op de ‘goede’ baan te komen.

Maar als je goed oplet en rustig rijdt, zie je dat allemaal lang van tevoren aankomen. En af en toe ‘vergeten’ dat jij voorrang hebt, helpt ook om aanrijdingen te voorkomen.

* mensen die in Dubai wonen weten waarom; het zijn nou eenmaal vaak de bestuurders van zulke auto’s die dat doen… verder niets mis mee, hoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.