woensdag 13 juni 2012

Wat doen die ijsberen in Dubai?

Sophie sluit binnenkort haar lagere schooltijd (PYP) af en gaat na de zomer naar de middelbare school (MYP). Ja, ze is net 11 geworden en nee, ze heeft geen klas overgeslagen.
Net als in veel andere landen gaan de kinderen hier vanaf 11 jaar, dus na 'groep' 7, naar de middelbare school. Nou ja, geen groep 7 eigenlijk, maar grade 5. Hoewel dat op andere scholen hier weer year 5 of year 6 is, afhankelijk van het curriculum. Om het nog even wat verwarrender te maken.

Overigens is de overgang voor Sophie niet zo groot: het is op dezelfde campus en zelfs in hetzelfde gebouw. Een aantal leraren kent ze al, omdat die les geven aan leerlingen van zowel de lagere als de middelbare school. En natuurlijk gaan veel klasgenoten 'mee' naar de volgende klas. Daarnaast kent Sophie al aardig wat MYP-leerlingen, onder andere dankzij activiteiten als sportdag, National Day en International Day.

Hier in Dubai doen de leerlingen dus ook geen Cito-toets, want ze kiezen niet een bepaald schooltype. Iedereen gaat naar Secondary School; er is alleen onderscheid in niveau met bepaalde vakken (wiskunde, Frans, Arabisch). Bijvoorbeeld: kind X heeft Franse les op niveau 'Beginner', Wiskunde op niveau 'Advanced' en Arabisch op niveau 'Intermediate'.

Maar goed, de ijsberen. Voor het zover is en Sophie en haar klasgenoten door mogen naar de volgende klas, moet er nog hard gewerkt worden. De PYP wordt altijd afgesloten met een uitgebreide exhibition waar de leerlingen al hun geleerde vaardigheden moeten laten zien. Het is een groot project waar ze een kleine drie maanden intensief mee bezig zijn; soms in groepjes, soms individueel.

Sophie koos voor de groep Bedreigde Diersoorten en daarbinnen koos ze invidueel voor de ijsbeer. Dingen die ze moest doen, zijn onder meer: uitgebreid onderzoek doen, een boekje maken, een folder, een enquĂȘte houden, borden/materiaal ontwerpen voor de expositie zelf en een 'actie' doen. Dat laatste kan bijvoorbeeld in de vorm van een ingezonden brief naar de krant, maar ook d.m.v. fundraising. Sophie heeft ijsbeer-vingerpoppetjes gemaakt die ze gaat verkopen tijdens de expositie om geld in te zamelen. Dus nadat we in het weekend eindelijk wit vilt op de kop getikt hadden (nee, hier geen V&D of Pipoos waar je dat even haalt), konden we zaterdagmiddag aan de slag met de poppetjes. Want Sophie moest ook nog haar action plan schrijven.
Het heeft zo z'n nadelen, het hebben van een creatief kind.

Maar nog een week doorbijten en dan begint de drie dagen durende exhibition, voorafgegaan door een voorstelling voor de ouders (met zang, dans enzovoort). Ook nog. De week erna, tijdens de graduation, moeten de leerlingen een speech houden, krijgen ze het PYP-diploma en is er een examenfeest.
Maar daarna hebben ze negen weken zomervakantie!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.