De zomervakantie zit er weer op en na vijf weken Nederland zijn we langzaam weer in het ritme aan het komen. Het is nog steeds akelig heet en de herfst laat wat langer dan normaal op zich wachten.
Ondertussen is Sophie al weer bijna twee weken naar school. Het was wel even wennen, Middle School. Want niet alleen het uniform is anders, ook voor een gedeelte de vakken. Engels, Frans en Arabisch had ze natuurlijk al, maar nu heeft ze ook vakken als Humanities (Aardrijkskunde, Geschiedenis), Science (Biologie, Scheikunde, Natuurkunde) en Technology. De talen en wiskunde heeft ze het hele jaar, maar bij bijvoorbeeld Technology krijgt ze het eerste semester Computer Technology en het tweede Design Technology. Ook met Art heeft ze het eerste semester Visual Arts en het tweede Performing Arts.
Het idee van een rooster en verschillende leraren kende ze al, maar nu is ze de hele dag aan de wandel. En ook al is er een kantine, de favoriete pauzeplek van Sophie en haar vriendinnen is, net als vorig jaar, het lokaal van een van de Arabische leraren.
Verder krijgt ze voor het eerst in jaren les uit een boek. Het IB-systeem maakt voor de lagere school namelijk geen gebruik van boeken als lesmethode, maar de leerkrachten vullen binnen een bepaald stramien en vaste thema's zelf hun lessen in. Nu heeft Sophie één boek, voor Wiskunde, dat ze met name gebruikt voor huiswerk. Maar dat boek is wel héél anders dan de boeken waarmee wij het op de middelbare school moesten doen. De bladzijden zijn vrolijk gekleurd en het staat vol met strips en plaatjes. Bovendien staan de antwoorden achterin, want het is de bedoeling dat de leerlingen zelf hun antwoorden controleren. Het IB-systeem is namelijk erg gericht op zelfstandigheid, zelfreflectie, zelf dingen uitzoeken enzovoort.
Klinkt misschien zweverig, maar het werkt. Voor Sophie in ieder geval.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.